HageLille

Heisann! Her er bloggen min og den vil handle om hagen vår
og stort og smått vi prøver oss på her.
Vi kan ingenting om hage så vi gjør antagelig mye rart for deg
som er dreven hage-eier, men alt har jo en start, ikke sant? :o)



onsdag 5. juni 2013

En forsommerkveld i hagen

Det vokser både ville og plantede blomster i hagen vår, og i kveld måtte jeg bare ta en tur ut med kameraet da jeg kom hjem fra seinvakta, det er 3 dager siden jeg var her sist og ting skjer fort på denne tiden av året!

Rododendronen min blomstrer! Den ser noe tørr og pjusk ut så jeg må vel passe på og vanne den jevnlig hele sommeren tenker jeg. Den ble plantet i fjor og står ganske nær en diger gran så den trenger vel litt hjelp med vanningen til røttene får skikkelig feste.


Liljekonvall er den ultimate sommerblomsten og det finnes vel ingen blomst som dufter bedre? Ikke for meg i alle fall og jeg lå på alle fire med nesa begravd i en tue liljekonvall for noen minutter siden. Vi har to tuer i hagen, de er plantet begge to (gravd opp fra et sted i nærheten), og etter 2-3 spennende år ser det nå ut til at de har bestemt seg for at det er ganske ålreit å være her i hagen vår og det er vi veldig glade for!


Solbæra tålte den heftige beskjæringen for noen uker siden og kommer med bær, ikke mange, men det blir vel mer i løpet av få år håper jeg.


Det samme med ripsen, den ser også ut til å trives godt med å ha fått tatt unna hauger med gammel kvist.


Jeg kan ikke huske at vi har hatt så mye enghumleblom tidligere, men nå var det massevis av den! Kan kanskje ha en sammenheng med at vi de siste par årene har tatt ned flere enorme bjørker i hagen?


Plena - eller "Plena" - er full av bittesmå, helt lyse-lyseblå myrfioler. De er veldig søte, men nesten vanskelige å få øye på om man ikke vet om dem. Hvorfor de er så veldig lyseblå, nesten hvite, vet jeg ikke, men sannsynligvis har det noe med jordsmonn og/eller tilgang på sollys å gjøre kanskje?


Og så engkarsen da. Den er jo egentlig et ugress, men jeg synes den er fin jeg.


Det varer vel ikke mange dagene før akeleiene blomstrer, jeg har latt dem få komme fritt på et område i hagen og de har faktisk tatt overhånd over skvallerkålen! Utrolig. Jeg er like spent på hvilke farger som kommer hvert år, vi hadde mange rosa, en del hvite og en del blålilla, men det har blitt færre rosa og flere blålilla om jeg ikke husker helt feil.


Blomstene på den ene greina på epletreet har sprunget helt ut og har blitt hvite.


På den andre greina, som er en annen sort, er de ikke sprunget ut ennå og de ser helt knallrosa ut, men det spørs om de ikke blir hvite disse også når de springer ut.


Sukkerertene vokser og koser seg, det kom opp to planter av 4 sådde frø.


Bønnene vokser også, det kom opp 5 planter av 7 plantede frø. Jeg trodde det kom bare to så jeg stappet 6 frø til i jorda, så det spørs om det kan bli vel trangt i det bedet etterhvert...


For en deilig tid vi har nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar