HageLille

Heisann! Her er bloggen min og den vil handle om hagen vår
og stort og smått vi prøver oss på her.
Vi kan ingenting om hage så vi gjør antagelig mye rart for deg
som er dreven hage-eier, men alt har jo en start, ikke sant? :o)



torsdag 30. mai 2013

Hva skjer i hagen?

Plantet et epletre på søndag (for 4 dager siden), det har to sorter, Discovery og Aroma og det har faktisk blomster! Håper inderlig det overlever og klarer seg fint og kommer med epler etterhvert. Blomsterknoppene er jo aldeles bedårende lyserosa da!


Rosa er også duftnelliken som har kommet med en masse blomster på de 10 dagene siden den ble plantet, da hadde den bare en utsprunget blomst.


To av 4 sådde sukkererter har tittet opp fra jorda i dag! Når de blir litt større skal de få noe å klatre på, men foreløbig har de nok med å komme seg opp fra jorda.


Jeg er antagelig den eneste som ikke får til rabarbra...! Denne er to år gammel, men likte seg ikke der den sto til tross for at jorda der skulle være fin, så jeg flyttet den for 10 dager siden og så langt ser det ut som det var en lur ting å gjøre. Da jeg gravde den opp hadde ikke rotklumpen strukket ut røttene i det hele tatt omtrent og det i løpet av to år - er ikke det litt rart da? Nå står den i ganske så løs og fin jord så akkurat det skal ikke være noe problem her i alle fall. Utover sommeren skal den få litt gressklipp rundt seg også.


Kjøpte en chiliplante på Plantasjen for 8 dager siden og oppdaget nå at den sannelig har knopper! Den står godt og varmt i minidrivhuset og koser seg sammen med tomater, aprikos og geranium.


Her er aprikosene! Jeg stappet tre steiner i hver sin potte i fjor og det skjedde ingenting. Fant ut at de kanskje måtte ha frost for å spire så jeg lot dem bare stå i Hagerommet i stallen i vinter, om det ikke var frost der inne så var det i alle fall ikke langt unna. Skvettet litt vann i pottene i vår selv om de så helt døde ut og etter et par uker tittet tre spirer frem! De vokser og trives, men hva i all verden skal jeg gjøre med dem!? De klarer seg jo ikke ute her om vinteren!


Her er mine fire tomatplanter - nå begynner det virkelig å haste med å få dem ut! Må få gjort noe i løpet av helgen, de vokser seg jo gjennom hyllene i minidrivhuset hvert øyeblikk!  Jeg er antagelig uansett for sent ute til å få tomater på dem, men når jeg har kommet så langt så skal jeg i alle fall gjøre et forsøk! Neste år derimot - da skal jeg være ute i god tid med å få frøene i jorda da! Høhø...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar